פלטפוס ברגל אצל ילדים/ מבוגרים פלטפוס טיפול בפלטפוס/ כף רגל שטוחה טיפול חדשני

מוטוריקה, יציבה, אורטופדיה והשמנת-יתר ילדים, נוער ומבוגרים

פלטפוס ברגל, פלטפוס אצל ילדים/ מבוגרים/ כפות רגליים שטוחות, פלטפוס טיפול בפלטפוס/ טיפול כף רגל שטוחה בכלים חדשניים, מדעיים ומובילים!

פלטפוס ברגל אצל ילדים/ מבוגרים, פלטפוס בכף הרגל/ כף רגל שטוחה (pes planus/ flat foot) ומגוון רחב של בעיות אורטופדיות בילדיםמבוגרים בעיות אורטופדיות בכף הרגל והקרסול, זוכות למענה מדעי ומוביל בשיטת מוטוריקל (Adaptive-Load'). טיפול ממוקד במבחר כלים בלעדיים, מגוּבים בתפיסות מדעיות חדשות שפותחו במוטוריקל, מביא לשינוי דפוסי (הרגלי) תנועה ויציבה שגויים בפרק זמן קצר יחסית, ומאפשר לילדכם/ לכם תרגול נוסף (עצמי) בבית!

 

תוהים האם אפשר לתקן פלטפוס? המידע המשמעותי בדף הנוכחי בדיוק בשבילכם!

*שימו לב: רופא ילדים/ אורטופד אבחן פלטפוס ברגל? ייתכן שהאבחנה שניתנה אינה מדויקת. מקרים רבים כ"כ הזוכים לכותר "פלטפוס ברגל" הם למעשה פרונציה של כף הרגל (מידע נרחב בסוגיה גם בהמשך הדף). לרשותכם גם בדף נרחב בנושא פרונציה בכף הרגל אצל ילדים | פרונציה בכף הרגל אצל מבוגרים.

פלטפוס ברגל אצל ילדים/ מבוגרים – למה דווקא טיפול במוטוריקל ?

לפיכך, חיפשתם פיזיותרפיה כמענה ל- פלטפוס בקרסול? במוטוריקל תהנו ממענה מדעי ומדויק!

 אייל ציוני מדבר על פלטפוס ברגל/ כף רגל שטוחה בילדים, בהקשר טיפול בהשמנת יתר אצל ילדים/ טיפול בהשמנה אצל ילדים בתכנית "מהיום דיאטה", ערוץ 10 (ינואר 2017).

נגן וידאו אודות שיטת מוטוריקל, הצגה בערוץ 13
נגן וידאו אודות הצגת שיטת מוטוריקל ערוץ 10
  • טיפול במוטוריקל גם בזכות שנים רבות של ניסיון קליני (18 שנות טיפול…).

  • יתרונות אלה ונוספים, מאפשרים לנו להעניק לילדכם/ לכם את הטיפול המדעי, החדשני, היעיל והמהיר ביותר, בהשוואה לכל שיטת טיפול/ אסכולה טיפולית אחרת!

פלטפוס בכף הרגל טיפול, ראו גם: פרונציה של כף הרגל | קריסת כף רגל ילדים | פרונציה בכף הרגל אצל ילדים | פרונציה של כף הרגל טיפולטיפול בבעיות אורטופדיותבעיות אורטופדיות בגפיים תחתונותבעיות אורטופדיות בכף הרגל.

 

כף רגל שטוחה/ כפות רגליים שטוחות/ פלטפוס ברגל אצל ילדים/ מבוגרים – אטיולוגיה (רקע להופעת פלטפוס ברגל) >>

בעיות אורטופדיות בכף הרגל– כף רגל שטוחה/ קשת כף רגל שטוחה/ פלטפוס ברגל אצל ילדים/ מבוגרים (flat foot / pes planus), מצב בו הקשת האורכית הפנימית* ( medial longitudinal arch of the foot) בכף הרגל נמוכה מהנורמה, מצב היוצר שטח מגע גדול של כף הרגל עם הקרקע. פלטפוס בכף הרגל/ כפות רגליים שטוחות עשויות להופיע על רקע:

  • ליקוי מבני בעצמות כף הרגל,

  • גמישות יתר ברגלייםגמישות יתר במפרקים – גמישות רצועות התומכות במפרקי כף הרגל, כדוגמת רצועה הנקראת spring ligament, או בשמה המלא: plantar calcaneonavicular ligament,

  • גמישות יתר/ חופש תנועה במפרק subtalar joint,

  • חולשה בקבוצות שרירים שונות, כדוגמת tibialis posterior או כהפרעה משנית למצב פרונציה של כף הרגל (pronated footבמצב של נשיאת משקל (לקות אורטופדית המכונה לעיתים גם פלטפוס גמיש)… כף רגל שטוחה עשוייה לייצר בעיה פונקציונלית/ תפקודית בשיווי משקל, לשבש דפוסי הליכה נכונה או ריצה נכונה (יכולת דחיפה של הקרקע ו/או בלימת זעזועים מופחתת) ובנוסף להשליך באופן שלילי על היציבה.

*קשתות כפות רגליים משרתות אינטרסים רבים וחשובים, בכלל זה חוזק, יציבות, שיווי משקל, קפיציות, בלימת זעזועים, תנועתיות וכוח…

הידעתם? פלטפוס ברגל אצל ילדים שאינו מטופל, עלול לחשוף את הגוף עם השנים לפציעות שונות, כדוגמת plantar fasciitis ו- shin splint syndrome (מידע נוסף בדף פרונציה של כף הרגל).

חשוב להדגיש שוב כי רוב מצבי ה- פלטפוס ברגל המאובחנים אצל ילדים, נוער וגם מבוגרים, הם למעשה פרונציה של כף הרגלעוד חשוב לדעת כי המוטיב של כף רגל שטוחה/ כפות רגליים שטוחות הנלווה ל- קריסת קשת כף הרגל (היפר-פרונציה), ייראה רק במצב של נשיאת משקל (עמידה/ הליכה), בשל קריסת כף הרגל פנימה. במצב של ישיבה על כיסא מוגבה (עם רגליים באוויר, לדוג') לא נראה עדות ל- פלטפוס (למעט מה שמוגדר לעיתים כ- פלטפוס קשיח). 

במוטוריקל - יש מוטוריכלל,

פלטפוס ברגל/ כף רגל שטוחה אינם גזירת גורל!

אבחון פלטפוס אצל ילדים/ מבוגרים >>

באיזה גיל מאבחנים פלטפוס?

תוהים באיזה גיל מאבחנים פלטפוס? כאן גם המקום להביא הערה חשובה בעניין כפות רגליים שטוחות בילדים: קשתות כף הרגל מתפתחות עד גיל 10 לערך. קשת כף רגל שטוחה של ילד צעיר אינה נחשבת בהכרח בעיה אורטופדית. עם זאת, חשוב לציין כי כפות רגליים שטוחות/ פלטפוס בכף הרגל על רקע ביומכני/ פרונציית יתר מחייבות טיפול מקצועי כבר בגיל צעיר! כף רגל שטוחה אצל ילד בעל פרונציית יתר* תישאר, בהיעדר טיפול, שטוחה גם בגיל מבוגר יותר!

ואם נשוב לשאלת "באיזה גיל מאבחנים"? ניתן, ע"פ קריטריונים אנמנזיים וקליניים שונים (בהם רקע משפחתי/ גנטי, בדיקת טונוס שרירים ועוד..), לאבחן פלטפוס כבר בילדות המוקדמת, קרי גיל 5-6.

 

אבחון פלטפוס במוטוריקל הנערך כחלק מ- אבחון מוטורי/ אבחון יציבה, מסתמך על הסתכלות קלינית של נשיאת משקל על שתי כפות רגליים ו- כף רגל אחת, במנחים סטטיים ובמצבי תנועה שונים, מבדקים פונקציונליים כדוגמת שיווי משקלקפיצה על רגל אחת ומבדקי שרירים משלימים. כאמור, פלטפוס אבחון פלטפוס מסייע גם באבחנה מבדלת חשובה מאוד בין פלטפוס ברגל אצל ילדים/ מבוגרים, לבין פרונציה של כף הרגל.

 

אבחון פלטפוס לילדים (וגם מבוגרים) – לטובת אבחון מהיר ניתן להשתמש בטסט הפשוט הבא: בקשו מהילד/ נער/ מבוגר לעמוד על משטח אחיד וקשה (רצפה או מדרגה אירובית עשויים להתאים) וברגליים יחפות. הנחו אותו כעת לעבור לעמידה על קצות האצבעות. אם הקשת הפנימית בכף הרגל נבנית בעת עמידה, סביר להניח שלא מדובר בפלטפוס, אלא דווקא באותה קריסת קשת כף הרגל או פרונציה של כף הרגל (מה שאורטופדים מגדירים לעיתים כ- "פלטפוס גמיש").

*בקרוב נעלה תמונות להמחשת אותו טסט מהיר.

פלטפוס ברגל, כף רגל שטוחה בילדים. ילד בן 7 בעת אבחון פלטפוס במוטוריקל

כף רגל שטוחה אצל ילדים, במקרה הנוכחי אצל ילד בן 8, בשל קריסת קשת כף הרגלקריסת כף רגל ילדים (ראו: קריסת קרסול).

פלטפוס ברגל במצב של אי נשיאת משקל (כף רגל שטוחה)
פלטפוס ברגל, כף רגל שטוחה, במקרה זה אצל מטופל בן 22 שהגיע אלינו עקב כאבים בהליכה ממושכת...

חדשנות מדעית/ שינוי תפיסות עולם…

 

פיתוח שיטת מוטוריקל (Adaptive-Load) תרם שוּרה של תובנות/ תגליות מדעיות חדשות ומשמעותיות ביותר, המבוססות על מחקר מדעי וניסיון קליני עשיר (עשרות אלפי שעות טיפול בשיטת מוטוריקל), תגליות המשנות כמה מתפיסות העולם המרכזיות הקיימות ב פיזיותרפיה/ ריפוי בעיסוק (חלקן נסקרו במאמרו של אייל ציוני בכתב העת הישראלי לרפואת ילדים (Israeli journal of Pediatrics) גיליון פב' 2011 …).

 

אחת התגליות בהקשר הנוכחי, הינה הזיקה (הקשר הישיר והנסיבַּתי) שבין מנח פלטפוס ברגל/ כף רגל שטוחה בילדים, לקשיי התנתקות מהקרקע ולעיתים גם קשיים בשיווי משקל ופוטנציאל משמעותי לפציעות שונות(*) החשיבות הקריטית של מערכת שיווי משקל ושל יכולת התנתקות מהקרקע (שיפור יכולת הניתור) בגיל צעיר (והתרומה האדירה לשיפור קואורדינציה ולרכישת מיומנויות המאפשרות האצה ושימור של מרכיב ההתנתקות לאורך זמן…).

 

*חשוב מאוד: הפרדוקס הוא שאותו פוטנציאל משמעותי לפציעות (כדוגמת פציעה דלקתית בגיד אכילס/ achilles tendonitis או תהליך דלקתי היוצר הצטלקות בכף הרגל/ plantar fasciitis) עשוי לבוא לידי ביטוי ביתר שאת (בעיקר) אצל ילדים פעילים, המצליחים להתנתק מהקרקע או לשמור על שיווי משקל למרות קריסת כף הרגל פנימה! תוכלו ללמוד בדף פרונציה של כף הרגל שדווקא ילדים אלה אינם מופנים ל- אבחון מוטורי/ אבחון יציבה, בשל תחושת ה"עסקים כרגיל" (הכל בסדר/ התפקוד תקין) שהם משדרים בעזרת התנועות המפצות (וכמובן, המזיקות) שלהם!

 

לרשותכם סקירת תגליות מדעיות נוספות שלנו (בתחום המוטורי, אורטופדי וגם יציבתי).

 

 

ואגב:

1. ברוכים הבאים לאתרנו המחודש! מוזמנים ליהנות מהתוכן המדעי העשיר, גם בהקשר פלטפוס ברגל ילדים/ פלטפוס ברגל אצל ילדים/ מבוגרים/ כף רגל שטוחה.

2. תוהים מדוע איננו מחוברים לוואטסאפ? הסבר מדויק בדף קיפוזיס טיפול (קיפוזיס ילדים | קיפוזיס מבוגרים | טיפול בקיפוזיס).

 

 ואפרופו וואטסאפ, רוצים לדעת איך לשבת נכון מול מחשב או כיצד להשתמש בצורה בריאה בשאר הגאדג'טים? (סמארטפון, טאבלט..) מידע יקר ערך ממתין לכם בדף: ישיבה נכונה מחשבארגונומיה ישיבה נכונה (ישיבה ממושכת מול מסך | ישיבה נכונה מול שולחן מחשב | ישיבה נכונה במשרד | ארגונומיה מחשב | ישיבה מול מחשב צוואר | ישיבה נכונה מול המחשב | מיקום מסך מחשבהרצאת ארגונומיה).

עניין טכני קצר לפני שנמשיך…

 

למה לא השקענו יותר בעיצוב האתר?

קהל היעד אליו פונה האתר, הוא אנשים המחפשים טיפול מדעי, מקצועי ומוביל (אחת ולתמיד…)! 

 

איננו מעניקים טיפול ב- פלטפוס ברגל אצל ילדים/ מבוגרים/ כף רגל שטוחה באמצעות עיצוב גרפי. אנו מטפלים באמצעות כלים, בעזרת כלי טיפול המתקדמים מסוגם בעולם!

  

מטרת האתר אינה להרשים את הגולש באמצעים ויזואליים, אלא להציג דבר אותנטי (אמיתי) ולהביא מידע משמעותי וחיוני, מידע שעשוי לחולל שינוי משמעותי בחיים של בנו/ בתו/ חייו האישיים! שיטת מוטוריקל (Adaptive-Load) הינה שיטת טיפול בעלת תוכן אמיתי/ רציונל מדעי ברור (כשתבקרו בדפים השונים תבינו למה כוונתנו…). בזכות כך, רכשה את מעמדה המוביל בתחום התפתחות הילד,  כך שלשמחתנו, העיצוב (במקרה שלנו) פחות רלוונטי… (ברוח הביטוי: 'אל תסתכלו בקנקן, אלא במה שבתוכו').

 

עם זאת, אנו שואפים תמיד ליצור סדר טוב יותר בכמויות המידע המשמעותיות, לטובת נוחות, נגישות ויעילות!

 

אתר מוטוריקל לשרותכם כבר 17 שנה (2006-2023)!

 

מוטוריקל –  הרבה מעבר ל- פיזיותרפיה לילדים/ פיזיותרפיה למבוגרים או כירופרקטיקה!

 

מוטוריקל - חלשים בעיצוב, חלשים במדיה


אבל... מובילים במוטוריקה, יציבה ו- אורטופדיה

האם אתם דורכים בצורה נכונה על כף הרגל?? הפסקה הבאה ממש עבורכם!

 

שיווי משקל אנטומי ו- דריכה נכונה על כף הרגל >> 

 

האם אתם דורכים בצורה נכונה על כף הרגל בעת עמידה או הליכה? קשה מאוד לענות על השאלה הזו, משום שאף אחד מאיתנו אינו יודע או יכול לדעת כיצד מתפזר משקל הגוף על כפות הרגליים (ללא קשר לסוג הנעליים או למדרסים יקרים שרכשתם ממיטב כספכם, תתפלאו לשמוע). אז מעבר לעובדה ש- יציבה לא נכונה/ אסימטרית על כף הרגל עלולה להשליך על היציבה הכללית שלנו*, רבים מאיתנו מגלים את התשובה לשאלה זו רק לאחר התפתחות פציעות אורטופדיות כאלה ואחרות (כדוגמת פציעה דלקתית בגיד אכילס/ achilles tendonitis או תהליך דלקתי היוצר הצטלקות בכף הרגל/ plantar fasciitis).

 

הידעתם? שיווי משקל ילדים/ שיווי משקל למבוגרים לתפיסתנו, אינו נמדד רק בפרק הזמן בו מצליחים לשמר אותו (בעת עמידה על רגל אחת וכו'). לידיעתכם, אחוז משמעותי מאוד באוכלוסיה, בכלל זה ילדים וגם מבוגרים בעלי בעיות אורטופדיות* כדוגמת פלטפוס ברגל או foot varus, מסוגלים לשמר שיווי משקל בעמידה, בהליכה, טיפוס וירידה במדרגות וכדו', תוך העמסת משקל לא נכונה/ אסימטרית ומזיקה** על כף הרגל/ הקרסול תוך ביצוע "טריקים ביומכניים" בלתי מוּדעים/ רפלקסיביים כאלה ואחרים (כדוגמת 'איזון מומנטים' פיסיקלי). 

מערכות הגוף הפיזיולוגיות (המערכת הוסטיבולרית והמערכת הפרופריוצפטיבית) מאפשרות השגת/ שימור שיווי משקל בכל מחיר(!) גם אם כף הרגל מונחת בצורה עקומה על הקרקע (ביטוי לא מקצועי המבטא אסימטריה משוועת) ובל נשכח שכף הרגל נושאת עימה את משקל הגוף כולו ואף מעבר לכך***, בעת פעילויות אירוביות כדוגמת ריצה או ירידה במדרגות.

 

***לצורך ההמחשה, בעת הליכה, העומס על מפרקי הרגל הדורכת מגיע לעד פי 2.5 ממשקל הגוף. בטיפוס במדרגות עד פי שלושה, ובזמן ריצה, עד פי חמישה ממשקל הגוף!

 

 הידעתם? לא רק בעת עמידה סטטית, בין 10-30% ממחזור ההליכה (תלוי בקצב הליכה) כוללים העמסה על רגל אחת וכן שיווי משקל על רגל זו, בעת שמרכז הכובד של הגוף מתקדם על הרגל עליה דורכים (שלב ה- Mid stance בהליכה).

 

"אל דאגה, את המחיר תשלמו אח"כ…" ברוח הביטוי 'אליה וקוץ בה', כאמור אותן מערכות פיזיולוגיות מאפשרות תפקוד פונקציונלי ובטיחות רגעית (שקט תעשייתי) על חשבון יציבות השלד ובריאות ארוכת הטווח של המפרקים והרקמות הרכות!

*גם ילדים או מבוגרים שאינם סובלים מ- בעיות אורטופדיות מובהקות, עשויים לפתח בעיות/ פציעות אורטופדיות נרכשות עם השנים, עקב שיווי משקל שאינו מאוזן/ שיווי משקל אסימטרי.

לפיכך, כל פעולה מוטורית הכוללת העמסת משקל בלתי מאוזנת על כף הרגל לתפיסתנו, מהווה פוטנציאל שלילי מצטבר ועתידי לפציעות (כדוגמת פציעה דלקתית בגיד אכילס/ achilles tendonitis או תהליך דלקתי היוצר הצטלקות בכף הרגל/ plantar fasciitis).

*העמסת משקל לא נכונה על כפות הרגליים (דריכה לא נכונה), יוצרת פוטנציאל שלילי לפציעות בבירכיים, אגן וכמובן, עמוד השדרה, בשל השפעות 'השרשרת הקינמטית'/  שרשרת קינמטית הגדרה (כאמור, עקרון ביומכני הקיים בגופנו, לפיו כל תנועה בסגמנט אחד של הגוף משפיעה על הסגמנטים האחרים הקשורים אליו..). 

 

בדיוק מאותה סיבה, טיפול ביציבה לא נכונה/ טיפול בקיפוזיס/ קיפוזיס טיפול/ טיפול בלורדוזיס במוטוריקל כולל התייחסות חשובה למנח המפרקים, מכפות הרגליים כלפי מעלה! (מוזמנים לבקר גם בדף בעיות אורטופדיות אצל ילדים | בעיות אורטופדיות בכף הרגל | בעיות אורטופדיות בברך).

 

לפיכך, אל דאגה, ברשותנו כלים חדשניים המפתחים שיווי משקל אנטומי** יכולת חשובה ביותר לילדים/ מבוגרים, גם לטובת אלה הסובלים מבעיות אורטופדיות שונות (פרונציה של כף הרגל / פלטפוס ברגל forefoot varus, foot varus, pes planus / flat foot ועוד..) לצורך שימור שיווי משקל בריא ומאוזן! טיפול בשיטתנו מעניק פידבק תחושתי (סוג של ביופידבק) המלמד וגם מחייב את הילד/ המבוגר לשאת את משקל הגוף על נקודות המשען האנטומיות המדויקות בכפות הרגליים (דריכה נכונה על כף הרגל), כך שכל אימת שיעשה שימוש בטריקים ביומכניים (המאפשרים בחיי היומיום לשמור על שיווי משקל אסימטרי ומזיק) הדבר לא יצלח ויחייב אותו לשנות את סכמת הגוף ואת תבניות שיווי המשקל הלקויות!

 

**להזכירכם, המושג "שיווי משקל אנטומי", הינו מושג חדשני ופורץ- דרך שטבענו במוטוריקל. ברשותנו כלים מדעיים ובלעדיים, 'המלמדים את השלד והשרירים' להטמיע תבניות שיווי משקל נכונות, לשמר שיווי משקל בריא (אנטומית) ונכון תוך העמסה סימטרית ומדוייקת על כפות הרגליים בעת עמידה, הליכה, טיפוס במדרגות ועוד! לפי הנחת היסוד המדעית שלנו, הטמעת דפוסי יציבה חדשים, יבטלו/ ייתרו (מלשון 'להפוך למיותר') את הצורך של המערכות הפיזיולוגיות השונות להשיג שיווי משקל מזיק ואסימטרי בכל מחיר!

  

6 נקודות המשען הנכונות (רצויות) של משקל הגוף על כף הרגל (דריכה נכונה על כף הרגל). בסיס הבוהן הגדולה נושא משקל כפול ביחס לכל אחד מארבעת בסיסי הבהונות האחרים (נלקח מ- Moore, 1992).

נקודות תמיכה/ פיזור עומס נכון של משקל הגוף על כף הרגל

 

למידע אודות תגליות נוספות שלנו, לחצו: שיטת מוטוריקל- תגליות מדעיות מובילות

פלטפוס טיפול בפלטפוס/ טיפול בכף רגל שטוחה אצל ילדים/ מבוגרים בכלים המתקדמים מסוגם בעולם!

פלטפוס טיפול בפלטפוס אצל ילדים/ מבוגרים במוטוריקל כולל חיזוק פונקציונלי ומתוחכם (!) של קבוצות שרירים כדוגמת tibialis posterior ו- flexor digitorum longus, flexor Hallucis longus, תיקון מנח ה- פרונציה של כף הרגל ואיזון הקרסול, תרגילי גרייה פרופריוצפטיבית (מערכת פרופריוצפטיבית), שינוי תבניות תנועה קיימות ותרגילים מתוחכמים של נשיאת משקל/ שיווי משקל אנטומי (ראו מידע לעיל) במנחים סטטיים ודינמיים (כדוגמת הליכה) ועוד…

 

הליכה נכונה כף רגל, התפלגות משקל הגוף על כף הרגל בעת מחזור ההליכה

דריכה נכונה על כף הרגל/ הליכה נכונה כף רגלהתפלגות נכונה של משקל הגוף לאורך כף הרגל בעת הדריכה (שלב ה- Stance בהליכה). מתוך Saidoff & McDonough, 2002

כוחו של הֵרְגֶל  Vs כוחה של הַרֶגֶל
אל דאגה, כוחה של הרגל יתפוס פיקוד ויישא בנטל!*

*פירושו של דבר, שכוחה של הרגל יהיה על העליונה- אותו חיזוק שרירים ספציפי לתיקון פלטפוס ברגל אצל ילדים, יניב רגליים חזקות שיצליחו לשבש/ להפחית את השימוש בהרגלים הרעים** (קריסת קשת כף הרגל)

**הדבר מותנה בכך שהילד יפעיל מודעות (נסייע לו גם בכך :).

ברשותנו מבחר כלים מדעיים ובלעדיים שפיתחנו הן לטובת עיצוב מחודש של קשתות כפות הרגליים ברמה היציבתית-אורטופדית, והן לטובת תפקודים פונקציונליים כדוגמת שיווי משקל ילדיםהתנתקות מהקרקע ועוד.. טיפול בפלטפוס אצל ילדים צעירים (גילאי 4-5) במוטוריקל כולל גם תרגילים בעלי מימד חווייתי ומהנה, המאפשר לרתום את הילד הן בעבודה בקליניקה והן בתרגילים הניתנים לבית!

פרונציה של כף הרגל, לקות שאורטופדים לעיתים מגדירים כ- "פלטפוס גמיש".

פרונציה של כף הרגל (Pronated feet)/ כפות רגליים במנח פרונציית יתר משמעותית, אצל ילד בן 5.5 בעל גמישות יתר שטופל במוטוריקל . המנח האלכסוני של גיד אכילס מודגש (*מנח נורמלי הינו מנח אנכי!)

כפות רגליים שטוחות? לא בדיוק! קריסת קשת כף הרגל בילד בן 8 במוטוריקל
קריסת כף רגל ילדיםקריסת קרסול . קריסה משמעותית של 2 הקרסוליים (פרונציה של כף הרגל) אצל ילד בן 8. שימו לב לזווית החדה (valgus) בין עצם הקרסול (medial malleolus) לבין השפה הפנימית של כפות הרגליים.

פלטפוס ברגל אחת – עשוי להופיע בין היתר על רקע של הבדל באורך רגליים (leg length discrepancy), או אסימטריה במנח האגן. פלטפוס ברגל אצל ילדים מחייב טיפול ומן הסתם, פלטפוס ברגל אחת אף הוא מחייב טיפול, ויפה שעה אחת קודם!

 כף הרגל מב-קשת וגם מתע-קשת*, תחזירו לי ת'קשת :))

"הרגל מב-קשת / הרגל מתע-קשת" הם סימני מסחר שכל הזכויות בהם שייכות למוטוריקל!

*באופן סימבולי למדי, הקליניקה שלנו שכנה עד לאחרונה ב-מרכז קהילתי "קשת" ברעננה. ילדים שאלו אותנו מעת לעת ובאופן תמים, "מה, באמת קוראים למרכז הזה "קשת" בגלל שאתם מחזקים את קשתות כפות הרגליים"? 🙂

אחד ההסברים המדעיים* לשכיחות הגבוהה באוכלוסיה של פרונציה של כף הרגל/ כף רגל קורסת פנימה/ כף רגל קורסת פנימה, מצוי במשטחים עליהם אנו דורכים. אם בעבר הרחוק, בני אדם הלכו יחפים על משטחים לא סלולים/ לא מרוצפים (לא ישרים) כדוגמת כורכר, סלעים, קרקע ובה אבנים קטנות/ קוצים וכו', הרי שכיום אנו דורכים/ הולכים בעיקר על משטחים אחידים וחלקים (רצפה/ פרקט..) עם נעליים נוחות. אז מה המשמעות?

ובכן, הליכה (רגליים יחפות) בתוואי שטח לא אחיד ובעל עצמים חדים, מגרה שתי מערכות חישה חשובות בכף הרגל, המערכת הטקטילית (מערכת המגע) ו- המערכת הפרופריוספטיבית (מערכת תחושה עמוקה), גירוי המעודד הפעלת שרירים שתפקידם הגבהת/ הרחקת מרכז כף הרגל מהקרקע (כדי להתרחק מהגורם המגרה/ המציק…), בדיוק אותם שרירים שאחראים על ייצוב הקשת האורכית של כף הרגל (medial longitudinal arch of the foot.

*מכיוון שחשיבה מדעית הינה חשיבה ביקורתית, להלן תיעוד היסטורי אותנטי המפחית את המיהמנות של ההשערה המדעית לעיל:

 

פרונציה של כף הרגל – אל תאשימו רק את הקידמה…

פרונציה בכף הרגל/ קריסה של כף הרגל אינה בהכרח פועל יוצא של המודרניזציה
פרונציה של כף הרגל/ יציבה לא נכונה- פרספקטיבה הסטורית: תמונה של ראשית הישוב בכפר סבא (נלקחה מתוך פרוייקט 110 שנים לכפר סבא, במקומון "קול הכפר")  

הבאנו את התמונה כתיעוד היסטורי ואותנטי של יציבה לקויה ו- בעיות אורטופדיות אצל ילדים/ מבוגרים שחיו בארץ בראשית המאה הקודמת, לפני שבכלל מישהו חלם על מחשב, טאבלט, סמארטפון, נעלי ריצה מקצועיות או מסלול ריצה מודרני בספורטק העירוני. החבר'ה בתמונה מתועדים במרכזו של היישוב, עומדים על כורכר (משטח לא סלול). התמונה מהווה הוכחה לכך שישנם גורמים נוספים, מעבר לקדמה של ימינו להתפתחות בעיות אורטופדיות/ יציבה לקויה. ניתן למצוא בתמונה בעיות אורטופדיות בברך (רגלי איקס, פשיטת יתר בברך) ו-בעיות אורטופדיות בכף הרגל (פרונציה של כף הרגל, פלטפוס ברגל/ פלטפוס אצל ילדים) נוסף על בעיות יציבה (עמידה רפויה, קיפוזיס, לורדוזיס).

 

מוטוריקל- מביאים לכם אורTOPידע* גם באורטופדיה!

  *אורTOPידע הוא סימן מסחר שכל הזכויות בו שייכות למוטוריקל!

למידע משמעותי ונרחב בנושא פלטפוס בילדים/ פלטפוס ברגל טיפול/ תיקון פלטפוס ילדים, לחצו: פרונציה של כף הרגל טיפול פרונציה בכף הרגל אצל ילדים

סגנון ריצה ו/או סגנון הליכה המלווים בקריסת יתר של כף הרגל באים לידי ביטוי בשחיקה מהירה של הנעליים ופיתוח צורת טריז
שחיקה מהירה בנעל (רגל ימין) של ילדה בעלת פרונציה של כף הרגל/ פרונציה בקרסול. הנעל פיתחה צורת טריז ומשקפת במדיוק את המנח הלקוי של כף הרגל (קריסת קרסול). גם נעל ברמה פחות שחוקה חייבת להדליק נורה אדומה!  (ראו בפסקה הבאה את דעתנו לגבי שימוש במדרסים).

848 66 44 -054

 

 

 

 

 

א'-ו', מ- 15:30!

מדרסים לפלטפוס, מדוע לא?

 

פעמים רבות אנו נשאלים על דעתנו (בעד ונגד) לגבי שימוש במדרסים, יעילות מדרסים לתמיכה/ מניעת פלטפוס ברגל/ קריסה של כף הרגל. לטעמנו, התרומה של מדרסים בהקשר הנוכחי הינה שלילית ומזיקה! דיברנו בדף פרונציה של כף הרגל על כך שפרונציה במידה סבירה (טבענו עבורה את השם "פרונציה פונקציונלית") מהווה מרכיב תנועתי טבעי וחשוב עד מאוד הן מבחינה מוטורית (תנועתית-תפקודית), מבחינה יציבתית-אורטופדית, מבחינה אנרגטית ואף בריאותית (הפחתת עומסים ומניעת פציעות). שימוש במדרסים יוצר הפחתה דרמטית של אותה פרונציה רצויה ואינו מותיר מקום לביטוי החיובי שלה! (ראו מידע בנושא לעיל)

 

הסבר נוסף להתנגדותנו הנחרצת למדרסים הוא שאותם מדרסים מחזיקים את כף הרגל במנח מתוקן באופן פסיבי. כך בעצם, הילד/ המבוגר אינו נדרש להפעיל שרירים (וכן, מערכת פרופריוספטיבית/ מערכת תחושה עמוקה) לצורך התמודדות עם אותה קריסה של הקרסול, ומפתח במשך הזמן אטרופיה שרירית (סוג של ניוון שרירים, Use it or lose it). הדבר דומה ל- חגורת גב (clavicle brace) המיועדת למשוך את הכתפיים לאחור באופן פסיבי (לבעלי כתפיים שמוטות/ גב כפוף) ומבטלת בהינף יד (לחלוטין) את הגירוי הנחוץ כ"כ (גירוי קריטי) של כח הכובד שהינו הטריגר להפעלת השרירים היציבתיים (גורם חיובי שאמור היה לדאוג לחיזוק אותם שרירים), דבר המוביל להחמרה ניכרת במצב היציבה כאשר מסירים את החגורה.

 

יתרה, מדרסים מקשים מאוד על הילד להתנתק מהקרקע בעת ריצה/ קפיצה, הן בשל המשקל הנוסף לנעליים והן בשל הקשיחות היחסית שלהם. כמו כן, מדרסים דורשים השקעה כספית ניכרת והחלפה לעיתים תכופות (בתקופת הצמיחה של כפות הרגליים/ צמיחה לגובה..). 

בעיה נוספת היא השחיקה המואצת של הנעליים (הכוחות הביומכניים שהגוף מפעיל שוחקים מהר מאוד את הנעליים, ומבטלים את ההשפעה של המדרסים, לו היתה כזו… כלומר, רכשתם מדרסים? הנעל נשחקה/ הסוליה פיתחה צורת טריז, והילד הולך כביכול ללא מדרסים!). נעל ריצה טובה, התומכת באופן יחסי בקשת האורכית של כף הרגל בעת פעילות אירובית, תעשה את העבודה היטב ותשאיר מקום לעבודת המערכת העצבית שרירית!

ואם רציתם את כל המידע בקיצור?

מוטוריקל - וזה כל השיפור!


המטריה המוטורית* של מוטוריקל

במוטוריקל מעניקים לילדכם "מטריה מוטורית" (כלומר, יכולות מוטוריות גבוהות..) המגנה עליהם מפני שלל האתגרים המוטוריים-ספורטיביים-חברתיים הצפויים והבלתי צפויים של הילדות.

גשם/ מָטַר של אתגרים מוטוריים מלווה את תקופת הילדות בעידן המודרני; טורניר משחקי כדור שנחת על הילד/ה בהפתעה (כרעם ביום בהיר) במסיבת יום הולדת ספורט (דבר נפוץ מאוד כיום: יום הולדת ספורט אתגרי, יום הולדת ספורטיבית, מפעיל יום הולדת ספורט) או בהפסקה פעילה/ בקייטנה; טיול רכיבה על אופניים שאורגן ע"י ועד ההורים הכיתתי, טיפוס על חבלים במצוק במהלך טיול שנתי, משחק 'כיסאות מוזיקליים' בגן, תחרות ריצה בשיעור התעמלות (שיפור סגנון ריצה) או תחרות הורדות ידיים ספונטנית בשעת ההפסקה.. ואיננו מדברים על תפקוד מוטורי יעיל הנחוץ כ"כ במצבי חירום, בכלל זה התמצאות במרחב לילדים, שיווי משקל, כוח שרירים (חיזוק שרירים לילדים | חיזוק חגורת כתפיים לילדיםזריזות, מהירות, קואורדינציה לילדים ועוד…

המטריה המוטורית שלנו מעניקה לילד ביטחון עצמי (חיזוק ביטחון עצמי אצל ילדים), שקט ורוגע נפשי (חוסן נפשי) ומן הסתם, משפרת/ מעלה גם דימוי עצמי (פיתוח דימוי עצמי אצל ילדים) כשהילד/ה יודעים שהמטריה שלהם צמודה אליהם וניתנת לשימוש בכל רגע נתון! ("כל אתגר, בעזרת המטריה המוטורית נפתר!")

המטריה המוטורית של מוטוריקל, ההגנה הטובה ביותר לילד

המטריה המוטורית של מוטוריקל המסייעת בהגשמת ילדוּת שקטה מדאגות ובכל עונות השנה 🙂  

(*המטריה המוטורית ® היא סימן מסחר שכל הזכויות בו שייכות למוטוריקל!)