לימוד רכיבה בטוחה על אופניים

מוטוריקה, יציבה, אורטופדיה והשמנת-יתר ילדים, נוער ומבוגרים

לימוד רכיבה בטוחה על אופניים

עניין טכני קצר לפני שנצא לדרך…

 

למה לא השקענו יותר בעיצוב האתר?

 

קהל היעד אליו פונה האתר, הוא אנשים המחפשים לימוד רכיבה מדעי, מקצועי ומהנה (קצר ולעניין…)! 

איננו מלמדים לרכוב על אופניים באמצעות עיצוב גרפי, אנו מלמדים באמצעות כלים, בעזרת כלי לימוד המתקדמים מסוגם בעולם!

 

 

מטרת האתר אינה להרשים את הגולש באמצעים ויזואליים, אלא להציג דבר אותנטי (אמיתי) ולהביא מידע משמעותי וחיוני, מידע שעשוי לחולל שינוי משמעותי בחיים של בנו/ בתו/ חייו האישיים! שיטת מוטוריקל (Adaptive-Load) הינה שיטת טיפול/ לימוד מיומנויות בעלת תוכן אמיתי/ רציונל מדעי ברור (כשתבקרו בדפים השונים תבינו למה כוונתנו…). בזכות כך, רכשה את מעמדה המוביל בתחום התפתחות הילד… כך שלשמחתנו, העיצוב (במקרה שלנו) פחות רלוונטי… (ברוח הביטוי: 'אל תסתכלו בקנקן, אלא במה שבתוכו').

 

עם זאת, אנו שואפים תמיד ליצור סדר טוב יותר בכמויות המידע המשמעותיות, לטובת נוחות, נגישות ויעילות!

 

אתר מוטוריקל לשרותכם כבר 18 שנה (2006-2024)!

 

מוטוריקל – לימוד רכיבה על אופניים לילדים וגם למבוגרים, עם 21 שנות הצלחות וחיוכים 🙂

 

וכעת, ששש....אנו עומדים לחשוף מספר סודות מקצועיים (ממש 'על קצה המזלג' :))

סודות לימוד רכיבה על אופניים במוטוריקל

שיעורי רכיבה על אופניים – הצצה קטנה אל "מאחורי הקלעים" של הלימוד במוטוריקל

בעת רכיבה על אופניים, מתרחשת בגוף (החל מהמוח ועד השרירים) מערכת עניפה של תגובות מוטוריות (עצביות-שריריות) ויציבתיות. מדוע חשוב שתדעו זאת? מפני שבעת הלימוד, אנו מעניקים תשומת לב לכל אחת מאותן תגובות חשובות! הידע המדעי שלנו, מאפשר לנו לפעול ממש"מאחורי הקלעים", כדי שאותם מנגנונים מוטוריים-עצביים (מנגנונים קריטיים בהיבט הבטיחות של ילדכם/ שלכם בעת הרכיבה) יזכו להתייחסות מדוקדקת, כך גם תהנו מלימוד מהיר ואיכותי!

עבור מדריך רכיבה על אופניים לילדים/ מדריך רכיבה על אופניים למבוגרים, או עבור מי שכבר יודע לרכוב, רכיבה על אופניים הינה מיומנות המצריכה שיווי משקל וקואורדינציה כללית. לעומת זאת, עבור מדריך רכיבה מקצועי, שהינו גם מומחה למוטוריקה, אורטופדיה ויציבה, רכיבה על אופניים היא הרבה מעבר לכך!
רוצים לגלות את הסודות המקצועיים שלנו? כל המידע פרוס לפניכם 🙂

דוגמא ראשונה רלוונטית ל-"חג האופניים" (יום הכיפורים).
רכיבה על אופניים בסביבה רועשת (צפופה) ובלתי צפוייה מ
חייבת את הרוכב לבצע בלימות פתאומיות.  
בלאגן שלם/ ג'ונגל אמיתי מתרחש בכבישים ביום כיפור:
ילדים רוכבים בכיוונים מנוגדים זה לעומת זה, במהירויות גבוהות וללא שימת לב או זהירות יתרה. אם נוסיף לכך את התופעה החדשה יחסית של נערים הרוכבים על אופניים חשמליים, לעיתים רבות ממש בפראות, הרי שהמצב נעשה מורכב עוד יותר!

עובדה מס' 2:
רכיבה על אופניים ללא הילוכים (אופניים עד "18 או "20, המתאימים בד"כ לילדים עד גיל 9-10), מחייבת דווקא את הילדים הצעירים (ברוב זוגות האופניים) לבלימה בעזרת הפדלים (מעצור היד הבודד אינו מיועד לעצירות, יש לו תפקיד אחר!). ראו את גודל הפרדוקס, דווקא הילדים הצעירים, חייבים לא רק במהירות תגובה יעילה, אלא גם בתכנון נכון של תנועת הרגליים בעת העצירה, כדי לאפשר עצירה מהירה ובטיחותית בעת הצורך!

הרשו לנו לגלות לכם סוד מקצועי קטן: עצירה (בעזרת הפדלים) במצב שבו הפדלים מצויים במצב אופקי היא עפי"ר הפשוטה ביותר לילדים וגם למבוגרים (מבחינת תכנון תנועת הרגליים והיכולת להפעיל/ לגייס כוח*). אך תארו לכם שהילד צריך לבצע בלימה מהירה ופתאומית במצב שבו הפדלים אינם במנח אופקי (אלא אנכי). אם ימשיך לסובב את הפדלים כדי להביאם למצב אופקי, סביר להניח שיאחר בבלימה ואז תתרחש תאונה!

*למעט מצב ספציפי של קושי בתכנון כיוון התנועה, בשל קלט פרופריוספטיבי שגוי (מידע נרחב בהמשך הדף!)

אל דאגה, ילדכם בידיים מקצועיות! במשך 21 שנים, פיתחנו מגוון כלים מדעיים ומתוחכמים לשיפור מהירות הבלימה וכמענה לקשיים מסוגים שונים. תופתעו לגלות מגוון רחב של קשיים שילדכם עשוי לפגוש בעת רכיבה (רשימה מפורטת בהמשך הדף..)!

במוטוריקל מקדימים תרופה למכה, תרתי משמע 🙂

דוגמא נוספת, דגש רב ניתן בעת לימוד רכיבה בשיטת מוטוריקל על אחד המרכיבים המוטוריים-יציבתיים הקריטיים ביותר של הרכיבה: תפקוד 'מנגנוני יציבה'/ postural control (מרכיבים תחושתיים-מוטוריים העומדים בבסיס כל פעולה שאנו מבצעים: תנועות עדינות ואיכותיות של הגו והגפיים המאזנות את הרוכב כל העת בעת הרכיבה, שומרות מפני נפילות ומערבות יכולת חיזוי וציפייה למצבים אפשריים של הפרת איזון/ איבוד שיווי משקל אצל ילדים)*. אותם 'מנגנוני יציבה' אחראים על תגובות הגנה ושיווי משקל: תגובות גופניות (אוטומטיות) המחזירות את הילד/ המבוגר לאיזון בעת מצבים של 'כמעט איבוד שיווי משקל', ואף מעניקות הגנה יחסית בעת נפילה פתאומית- גורמים משמעותיים ביותר בעת רכיבה על אופניים, עוד מפקחים מנגנוני היציבה על טונוס שרירים/ מתח השרירים, על יציבות חגורת הכתפיים והגו (ומן הסתם, יציבות כידון האופניים) בעת הרכיבה, יציבות שדה הראייה ועוד… זיכרו, שליטה יציבתית טובה ב- רכיבה על אופניים (ולא רק…) שומרת (מגינה) על ילדכם/ עליכם ומעניקה ביטחון עצמי רב!

*אתם או ילדכם סובלים מ-קשיים בשיווי משקל? אל דאגה! אנו מציעים את הכלים המתקדמים מסוגם כיום בעולם לטיפול ב- חוסר שיווי משקל אצל ילדים | חוסר שיווי משקל אצל מבוגרים) וכן, ילדים בעלי סרבול מוטורי (ילד קלמזי) שאינם יציבים בלי קשר לרכיבה על אופניים! (ראו גם: ילד נופל הרבה | ילד נופל כל הזמן | נפילות מרובות אצל ילדים | נפילות אצל ילדים).

סודות מקצועיים בלעדיים נוספים ממתינים לכם בהמשך הדף. קריאה מועילה ומעניינת!

21 שנות לימוד רכיבה על אופניים לילדים, למבוגרים

 

2024 יכולה להיות שנת המפנה גם עבורכם,

 

נשמח להגשים גם לכם חלום:

 

לימוד רכיבה על אופניים למבוגרים עוד היום!

 

ואגב:

1. ברוכים הבאים לאתרנו המחודש! מוזמנים ליהנות מהתוכן המדעי העשיר, גם בהקשר כפות רגליים פונות פנימה טיפול/ כף רגל נוטה פנימה אצל ילדים/ מבוגרים.

2. תוהים מדוע איננו מחוברים לוואטסאפ? הסבר מדויק בדף ישיבה נכונה מחשב | קיפוזיס טיפול (קיפוזיס ילדים | קיפוזיס מבוגרים | טיפול בקיפוזיס).

 

ואפרופו וואטסאפ, רוצים לדעת איך לשבת נכון מול מחשב או כיצד להשתמש בצורה בריאה בשאר הגאדג'טים? (סמארטפון, טאבלט..) מידע יקר ערך ממתין לכם בדף: ישיבה נכונה מחשב/  ארגונומיה ישיבה נכונה (ישיבה ממושכת מול מסך | ישיבה נכונה מול שולחן מחשב | ישיבה נכונה במשרד | ארגונומיה מחשב | ישיבה מול מחשב צוואר | ישיבה נכונה מול המחשב | מיקום מסך מחשב | איך לבחור כיסא מחשב | איך לבחור כסא מחשב | בחירת כסא מחשב | הרצאת ארגונומיה).

 

המרכיבים המוטוריים- עצביים העומדים בבסיס מיומנות רכיבה על אופניים >>

לימוד רכיבה בטוחה על אופניים- רכיבה על אופניים הינה פעולה מוטורית קואורדינטיבית מורכבת, הדורשת שליטה במספר רב של מערכות מוטוריות-יציבתיות- תחושתיות. להלן המרכזיות שבהן:

נפתח דווקא באותם משתנים בעלי היבטים בטיחותיים כבדי משקל…

  • שיווי משקל באופן כללי, אך בעיקר בתחילת הנסיעה (בעת צבירת המהירות/ תאוּצה ממצב נייח), בעת סיבובים (פניות חדות) או ברכיבה איטית. ילדים רבים מתקשים לשמור לשמור על יציבות במצבים אלה, וחווים נפילות ופגיעות גופניות עקב כך! אל דאגה, פיתחנו במשך השנים מגוון תרגילים בלעדיים כמענה ממוקד לקשיים אלה!! (ראו גם: שיווי משקל אצל ילדים ׀ חוסר שיווי משקל אצל ילדים ׀ בעיות שיווי משקל אצל ילדים ׀ איבוד שיווי משקל אצל ילדים).

  • יכולת ההתארגנות הגופנית תוך ציפייה למצבי חוסר איזון ומניעת נפילות. כך לדוגמא, ילד/ מבוגר הרוכב על אופניים ומתכוון לעצור באופן יזום, או שמאבד לפתע שיווי משקל (בשל רכיבה איטית במדרכה צרה עם הולכי רגל או מכשולים/ מעבר משביל סלול לדרך עפר רך/ טובעני, דבר המפחית באופן פתאומי את המהירות..), מוריד את כף הרגל הרלוונטית מהפדל באופן אוטומטי (סוג של רפלקס), כהכנה לקראת אותה יציאה מאיזון/ נפילה צפויה (בלימת המומנט/ התנע שמסת הגוף מייצרת לכיוון הקרקע). הורדת כף הרגל אל הקרקע נעשית בכיוון שאליו הרוכב עתיד ליפול בעוד שבריר שנייה ובמרחק (מהאופניים) התואם את גודל התנע הזוויתי שמשקל הגוף (עם האופניים) מפתח. בהיעדר יכולת החיזוי המדויקת הזאת (anticipation), הרוכב היה לבטח מתרסק על הקרקע!

שלושה קשיים אופייניים, לבעלי קושי/ איטיות בפענוח מידע וסטיבולרי-ויזואלי (או לבעלי קושי ב- אינטגרציה סנסומוטורית):

1. הורדת הרגל באיחור,

2. הורדת הרגל במרחק שאינו תואם את המומנט שהגוף מייצר…

3. הורדת הרגל הלא נכונה (לא רלוונטית). 

כל אחד מהקשיים שתוארו, עלולים לגרום לנפילה ופציעה! אל דאגה חברים, במוטוריקל מקדימים תרופה למכה, תרתי משמע 🙂 ברשותנו תרגילים מתוחכמים המפתחים מהירות תגובה ופענוח מידע וסטיבולרי-ויזואלי יעיל, תרגילים המפחיתים דרמטית את הסיכון לנפילה!

במוטוריקל מקדימים תרופה למכה, תרתי משמע 🙂

  • קואורדינציה של הרגליים: רכיבה נכונה על אופניים, דורשת בין היתר הרפיית רגל אחת בעת לחיצת הרגל השנייה את הפדל/ דוושה, והחלפת תפקידים כל העת לסירוגין.. וכן, היכולת לסובב את הפדלים בכיוון הרצוי לטובת נסיעה, ובכיוון הנגדי לטובת עצירה מבלי להתבלבל (באופניים ללא הילוכים). לילדים רבים קשיים בתפקוד (תכנון/ קואורדינציה) של הרגליים בעת הרכיבה. רבים חווים קושי דומה בעת הבלימה, הדורשת הרפיית רגל אחת בעת לחיצת הרגל השנייה.. קשיים נוספים באים לידי ביטוי בעצירה בעת שהפדלים אינם במצב אופקי, באופניים ללא הילוכים (המצב הנוח ביותר לעצירה מבחינת תכנון התנועה והפעלת השרירים קיים בעת שהפדלים במצב אופקי). ילד שאינו מסוגל לבלום באופן מיידי בעת הצורך חשוף לסכנות רבות! הילד ימשיך לדווש עד להגעת הפדלים למצב נוח לעצירה, יעכב את העצירה ויסכן עצמו! בדיוק לשם כך אנחנו כאן! ברשותנו מבחר תרגילים מדעיים שפיתחנו גם לשם כך!
  • היבט נוסף קריטי, בהקשר קואורדינציית הרגליים והבטיחות – ילד שרגלו (אחת או שתי הרגליים) "בורחת" מהפדל בעת הדיווש (דבר שכיח) ואינו מצליח להחזיר את הרגל (או שתי הרגליים) במהירות לפדלים, לטובת עצירה מיידית או לטובת השגת יציבות מחודשת של הגוף כולו על האופניים (!) ומניעת איבוד יציבות/ איבוד שיווי משקל, עלול ליפול ולהתרסק על הקרקע. אל דאגה, גם לבעיה זו התאמנו מענה מעולה!

  •  גורם נוסף קריטי (!) בהיבט היציבות/ בטיחות ב- רכיבה: פיקוח/ שליטת שרירי הידיים על ההגה (muscle co-contraction), בעת נסיעה בכלל ובעת פניות חדות בפרט! ילד המתקשה במנגנון יציבתי חשוב זה, יסובב את ההגה/ כידון בצורה חדה (מוגזמת/ פיתאומית) במהלך סיבוב, או בעת רכיבה בקו ישר (ללא בקרה) ויחווה נפילה/ פציעה! הסירו דאגה- יש לנו מגוון כלי עבודה מהירים לשיפור השליטה גם במרכיב חשוב זה!

  • לילדים רבים יש קושי להחזיק את כף הרגל ביציבות על הפדל, מבלי ש'תברח'/ תחליק ממנו. ילד שרגלו מחליקה מהפדל בעת רכיבה על אופניים, מסכן עצמו ועלול ליפול. תוכלו לסמוך על ניסיוננו גם בהקשר זה, פיתחנו עבור ילדכם שורת תרגילים כמענה מהיר ויעיל!

  • יכולת ציפייה, חיזוי ותכנון בסביבה דינמית ובהתאם למצבים משתנים/ feed-forward – נחוץ בעת רכיבה בשטח בו נעים הולכי-רגל/ רוכבי אופניים נוספים/ ילדים המשחקים/ רצים בסביבתו של הילד/ כדור המתגלגל לכיוונו של הילד הרוכב וכו'... דורש בעיקר יכולות אומדן מרחק/ התמצאות במרחב ו- תכנון תנועה, בכלל זה, יכולת חשובה ביותר המכוּנה 'ציפייה'/'חיזוי' (anticipation) תנועתו של הילד הרוכב על אופניו, ביחס לגורמים הנוספים בסביבתו. כלומר, על הילד להעריך/ לחשב במצבים אלה, באופן מהיר ומיידי (!) במהלך הרכיבה, האם יצליח במהירות הנתונה ובכיוון בהם הוא מתקדם, להימנע מהיתקלות/ התנגשות, ולתמרן את אופניו (כיוון הנסיעה/ מהירות…) בהתאם לחישוב שערך. ליכולות הקריטיות האלה, משקל מכריע בבטיחות של הילד בעת הרכיבה!

  • תזמון תנועה ויכולת תגובה מהירה- יכולת להגיב מהר ולתזמן את התנועה בעת מצבי סכנה (כגון, בעת שרכב יוצא מחנייה בנסיעה לאחור/ רוורס, בדיוק כאשר הילד רוכב על אופניים מאחורי אותו רכב…) ובעת מצבים כמו נסיעה על כביש ועלייה על מדרכה גבוהה (מחייב תזמון מדויק של משיכת הכידון כלפי מעלה, לטובת הרמת הגלגלים הקדמיים של ה אופניים, אחרת תתרחש נפילה כמעט ודאית!).

  • הפרדת תנועה ידיים- רגליים: הרגליים מבצעות תנועה מעגלית וקבועה (מסלול תנועה קבוע/ סגור) במישור ה'סגיטלי' (מישור חיצי, לפנים ולאחור), ואילו הידיים מבצעות תנועה חופשית (אמנם על ציר, אך תנועה משתנה/ לא קבועה…) במישור ה'הוריזונטלי' (מישור אופקי). פעולה בשני מישורים שונים דורשת הן קואורדינציה מוטורית והן הפרדת תנועה נאותה. תרגילים ייחודיים בשיטתנו ישפרו את ה-קואורדינציה (ראו גם: קואורדינציה הגדרה) והפרדת התנועה הרלוונטיות לרכיבה.

  • כוח וסיבולת שרירית- בעיקר בשרירי הרגליים (ארבע-ראשי ירכי, שרירי ירך אחורי וישבן) וכוח מתפרץ (היכולת להפיק כוח במהירות מקסימלית) כמו בעת התחלת רכיבה (ממצב של עמידה בָמֲקום), או בעת רכיבה בעלייה תלולה (גם זינוק בעלייה)/ רכיבה בתוואי שטח חולי או הררי, וכן בעת מעבר פתאומי מרכיבה איטית לרכיבה מהירה (שינוי קצב…), או במעבר מרכיבה במישור לטיפוס בעלייה.  

  • יציבות שרירית- מפרקית. (ראו הסבר לעיל).

  • תיאום/ קואורדינציה מוטורית נאותה בין הידיים. בדומה להרפיית רגל אחת בעת לחיצת הרגל השנייה את הפֶּדָל (בדיווש), יש (בעת השליטה על ההגה, ברכיבה בעיקול/ פניות) להרפות (או למשוך קלות) צד אחד של ההגה (כידון) בעת דחיפת/ הטיית הצד השני.

  • תפקוד יעיל של שליטה יציבתית (postural control) ו-'מנגנוני יציבה' (ראו הסבר לעיל ↑).

  • תחושת התנועה/ תחושה עמוקה/ קינסתזיה (להיות מסוגל לדוגמא לכוון את ההגה/ כידון מבלי להביט אליו בעת בעת סיבוב או לצורך תמרון בין מכשולים). היכולת לווסת את מידת הכוח והתנועה (ויסות כוח שריר/ ויסות כוח/ ויסות תנועה/ ויסות תנועתי) המתאימה לצורך התנועה הרצויה, מבלי ללוות את התנועה במבט!

  • תיאום עין יד/ קשר עין יד/ קואורדינציית עין יד לטובת תפעול ההילוכים וההגה (בראשית ההתנסות… בטרם פעולות אלה הופכות לאוטומטיות).

  • התארגנות כללית בעת התחלת נסיעה, החל מאחיזת האופניים/ הרמת האופניים מהרצפה, עלייה על האופניים מבלי ליפול ומבלי שהאופניים יזוזו, רלוונטי ביותר בהתחלת נסיעה בעלייה או בירידה חדה/ ישיבה בטוחה תוך שמירה על היציבות במצב ססטי (איך לשבת נכון על אופניים), ביצוע פעולות חיוניות לטובת התחלת נסיעה (בכלל זה תכנון פעולת הרגליים, הכנת הפדל למצב נוח- תיאום עין רגל, סדר הפעולות הנכון לטובת התחלת רכיבה, מתווה הנסיעה, תכנון רכיבה בהתאם למכשולים המצויים בשטח ועוד…). הפרעת קשב וריכוז ילדים עשוייה ליצור קשיים משמעותיים בהתארגנות הנדרשת/ שימת לב לפרטים ועוד… (למידע נוסף: הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים).

  • רכיבה נכונה על אופניים: סינכרון/ תכלול של כל הפעולות שהוזכרו בסעיפים השונים (נוסף על אלה שלא צויינו מפאת 'קוצר היריעה')…

חשוב מאוד לפיכך, שכל מדריך רכיבה על אופניים יהיה ראשית, מומחה למוטוריקה ויציבה!

ללמוד לרכב על אופניים ב- מוטורי School

כי מה שבא בקלות- רוכב בקלות 🙂

אז פשוט לכו על זה...

המטריה המוטורית* של מוטוריקל

במוטוריקל מעניקים לילדכם "מטריה מוטורית" (כלומר, יכולות מוטוריות גבוהות..) המגנה עליהם מפני שלל האתגרים המוטוריים-ספורטיביים-חברתיים הצפויים והבלתי צפויים של הילדות.

 

גשם/ מָטַר של אתגרים מוטוריים מלווה את תקופת הילדות בעידן המודרני; טורניר משחקי כדור שנחת על הילד/ה בהפתעה (כרעם ביום בהיר) במסיבת יום הולדת ספורט (דבר נפוץ מאוד כיום: יום הולדת ספורט אתגרי, יום הולדת ספורטיבית, מפעיל יום הולדת ספורט) או בהפסקה פעילה/ בקייטנה; טיול רכיבה על אופניים שאורגן ע"י ועד ההורים הכיתתי, טיפוס על חבלים במצוק במהלך טיול שנתי, משחק 'כיסאות מוזיקליים' בגן, תחרות ריצה בשיעור התעמלות (שיפור סגנון ריצה) או תחרות הורדות ידיים ספונטנית בשעת ההפסקה.. ואיננו מדברים על תפקוד מוטורי יעיל הנחוץ כ"כ במצבי חירום, בכלל זה התמצאות במרחב לילדים, שיווי משקל, כוח שרירים (חיזוק שרירים לילדים | חיזוק חגורת כתפיים לילדיםזריזות, מהירות, קואורדינציה ועוד…

 

המטריה המוטורית שלנו מעניקה לילד ביטחון עצמי (שיפור ביטחון עצמי אצל ילדים), שקט ורוגע נפשי (חוסן נפשי) ומן הסתם, משפרת/ מעלה גם דימוי עצמי (חיזוק דימוי עצמי אצל ילדים) כשהילד/ה יודעים שהמטריה שלהם צמודה אליהם וניתנת לשימוש בכל רגע נתון! ("כל אתגר, בעזרת המטריה המוטורית נפתר!")

המטריה המוטורית של מוטוריקל, ההגנה הטובה ביותר לילד

המטריה המוטורית של מוטוריקל המסייעת בהגשמת ילדוּת שקטה מדאגות ובכל עונות השנה 🙂

(*המטריה המוטורית ® היא סימן מסחר שכל הזכויות בו שייכות למוטוריקל!)   

לימוד רכיבה בטוחה על אופניים, חזרה לראש הדף.